חדשות

קופות החולים מתוגמלות על שיקום ריאות, אך לא מציעות אותו לחולים

מתוך כ-15 אלף חולים במחלות ריאה כרוניות קשות הזכאים לשיקום ריאות מדי שנה, רק כ-4,000 מקבלים אותו | באיגוד רופאי הריאות קוראים לקופות החולים לאפשר את השיקום לחולים בכל הארץ

פיזיותרפיה לשיקום ריאות. יכולה להועיל לחולים לא פחות מטיפול תרופתי ולעתים אף יותר. אילוסטרציה

חולים במחלות ריאות אינם מקבלים את הטיפול לו הם זכאים. על פי הערכת איגוד רופאי הריאות, מתוך כ-15,000 חולים במחלות ריאה כרוניות קשות, הזכאים לטיפול לשיקום ריאות מדי שנה, רק כ-4,000 מקבלים אותו. באיגוד קוראים למנהלי קופות החולים לאפשר את הטיפול עם דגש על חולים בפריפריה שזמינות הטיפול עבורם נמוכה במיוחד.

במכתב ששיגרו חברי ועד האיגוד הישראלי לרפואת ריאות למנהלי קופות החולים הם טוענים ל"העדר זמינות לשירות החשוב בחלקים ניכרים מהמדינה ובמיוחד בצפון ובדרום, ומוטיבציה נמוכה בקופה (שסיבתה לא ברורה לנו), להפניית החולים לשיקום הריאות".

לדברי רופאי הריאות, התכנית לשיקום ריאות מסופקת כיום רק במרכזים הרפואיים הגדולים במרכז הארץ. בנוסף, רק כ-20%-30% מהסכום שמועבר מסל הבריאות הממלכתי מדי שנה עבור שיקטום ריאות לקופות החולים מנוצל. מדובר בתת מיצוי האפשרות למבוטחים בקופות ליהנות משירות חשוב הנמצא בסל התרופות. הכותבים מציינים שמדובר בתכנית הנתמכת על ידי איגודי רופאי הריאות בעולם המערבי ומועילה לחולים לא פחות מטיפול תרופתי ולעתים אף יותר.

שיקום ריאתי מאושר בסל הבריאות לחולים בדרגת חומרה קשה הסובלים ממספר מחלות ריאה כרוניות קשות, כולל COPD קשה, מחלת ריאות אינטרסטיציאלית ויתר לחץ דם ריאתי. "בשנים האחרונות חלה, ובצדק, הרחבה של האינדיקציות לשיקום ריאות במסגרת סל הבריאות, אך לצערנו לא חל כל שיפור בזמינות ובמיצוי השירות החשוב", כתבו.

מעבר ליתרונות הבריאותיים ולהקלת העומס על המערכת, הכותבים הדגימו את התועלת הכלכלית: במסגרת הסל הקיים, עלות סדנת שיקום ריאתי לחולה שנמשכת שלושה חודשים עומדת על 2,100 שקל, הנמוכה מעלות יום אשפוז של חולה ריאות, שעומדת על יותר מ-2,300 שקל. "כך שגם אם הכללת שיקום ריאתי בסל הבריאות תוביל אפילו להפחתה של יום אשפוז אחד לכל מטופל, הרי שמדובר בחיסכון למערכת הבריאות, מה עוד ששיקום ריאתי מוביל לרוב גם להפחתה בשימוש בתרופות בקרב חולים, ובמקרים כאלה מדובר ברווח כלכלי למערכת".

עוד כתבו על היתרון הכפול של הטיפול, כאשר קוצר נשימה אצל חולים במחלות ריאה כרוניות הופך כל פעילות שגרה ביומיום למאמץ קשה ובנוסף לאיכות חיים ירודה, החולים הללו הם "צרכנים" כבדים של שירותי הרפואה בקופה, מרבים לבקר במרפאות בקהילה ואף להתאשפז אשפוזים חוזרים בבתי החולים.

לפי האיגוד הישראלי לרפואת ריאות, תכנית השיקום יכולה להועיל לחולים לא פחות מטיפול תרופתי ולעתים אף יותר. השיקום הריאתי כולל אימון גופני נמרץ ותמיכה אישית וגם קבוצתית (במסגרת סדנאות) בהנחיית פיזיותרפיסטים לשיפור הכושר הגופני ורמת התפקוד הפיזית, הנפשית והחברתית, להקטנת התחלואה והארכת ההישרדות.

"העדויות מכל העולם וגם מהארץ ברורות: התכנית מצליחה לצמצם את סבל החולים ולשפר איכות חיים", ציינו הכותבים. "בשם החולים המטופלים על ידינו, הפולמונולוגים, אנו קוראים לקופות החולים להגדיל משמעותית את מערך שיקום הריאות לכל חלקי המדינה וגם מחוץ לגבולות מרכז הארץ ולפעול להגברת המודעות והשתתפות המבוטחים החולים במחלות הריאה הכרוניות, ובעיקר ב-COPD קשה, בסדנאות שיקום ריאתי".

נושאים קשורים:  שיקום ריאות,  קופות החולים,  מחלות ריאה,  COPD,  חדשות,  האיגוד הישראלי לרפואת ריאות
תגובות
אנונימי/ת
17.04.2024, 18:11

שיקולי הקופות, במיוחד הכללית, הוא כספי... מסתבר שגם מבחינה זאת (ולא רק הרפואית והחברתית) החשבון שלהם שגוי וגורם נזק גם לעצמם וגם לחולים!