חדשות

צום לסירוגין 16:8 מגביר את הסיכון לתמותה ממחלת לב וכלי דם

מחקרים בעבר הראו כי אכילה מוגבלת בזמן משפרת מדדים קרדיומטבוליים | מחקר שהוצג בכנס אגודת הלב האמריקאית מתריע: אנשים שאימצו צום לסירוגין 8:16 היו בסיכון גבוה ב-91% למוות קרדיווסקולרי

צום לסירוגין. אילוסטרציה

מחקר שנערך בקרב יותר מ-20,000 מבוגרים מצא שהקפדה על תכנית אכילה מוגבלת בזמן של שמונה שעות – דיאטת צום לסירוגין, מגבירה את הסיכון למוות ממחלות לב וכלי דם ב-91%. כשמדובר באנשים עם מחלת לב או סרטן נמצא סיכון מוגבר למוות קרדיווסקולרי. מדובר במחקר ראשוני שהוצג בכנס השנתי של אגודת הלב האמריקאית בסוף השבוע בשיקגו.

החוקרים מציינים כי בהשוואה ללוח זמנים סטנדרטי של אכילה של 12-16 שעות ביום, הגבלת צריכת המזון לפחות משמונה שעות ביום לא היתה קשורה לחיים ארוכים יותר.

אכילה מוגבלת בזמן, צום לסירוגין, כרוכה בהגבלת שעות האכילה למספר מסוים של שעות בכל יום, שעשוי לנוע בין ארבע ל-12 שעות ב-24 שעות. מרבית האנשים שנוקטים בצום לסירוגין, שנקראת גם דיאטת 16:8, אוכלים את כל המזונות שלהם בחלון של שמונה שעות וצמים במשך 16 השעות הנותרות בכל יום.

איגוד הלב האמריקאי המפרסם את תקציר ממצאי המחקר כפי שהוצגו בכנס, מציין כי מחקרים קודמים מצאו כי אכילה מוגבלת בזמן משפרת מספר מדדי בריאות קרדיומטבוליים, כגון לחץ דם, רמות גלוקוז וכולסטרול בדם.

המחקר כלל כ-20,000 מבוגרים בארה"ב עם גיל ממוצע של 49 שנים. המשתתפים במחקר היו במעקב במשך שמונה שנים (חציון) ואורך מקסימלי של 17 שנים. המשתתפים, בני 20 לפחות בעת ההרשמה, השלימו שני שאלונים תזונתיים בשנה הראשונה של ההרשמה. מחצית מהמשתתפים היו נשים.

החוקרים בדקו את ההשפעה הבריאותית הפוטנציאלית ארוכת הטווח של אכילה מוגבלת בזמן של שמונה שעות. הם סקרו מידע על דפוסי תזונה עבור משתתפים בסקרי בחינת הבריאות והתזונה הלאומית (NHANES) השנתית 2003-2018 בהשוואה לנתונים על אנשים שמתו בארה"ב מ-2003 עד דצמבר 2019, מהמרכז הלאומי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC).

הם מצאו כי מי שנקט בצום לסירוגין של 8:16 היו בסיכון גבוה ב-91% למוות כתוצאה ממחלות לב וכלי דם. הסיכון המוגבר למוות קרדיווסקולרי נראה גם אצל אנשים שחיים עם מחלת לב או סרטן. בקרב אנשים עם מחלת לב וכלי דם קיימת, משך אכילה של פחות מעשר שעות ביום היה קשור גם לסיכון גבוה ב-66% למוות ממחלות לב או שבץ מוחי. עוד נמצא כי אכילה מוגבלת בזמן לא הפחיתה את הסיכון הכולל למוות מכל סיבה ומשך אכילה של יותר מ-16 שעות ביום היה קשור לסיכון נמוך יותר לתמותה מסרטן בקרב אנשים עם סרטן.

"הופתענו לגלות שלאנשים שהתזונה שלהם מבוססת על לוח זמנים של אכילה של שמונה שעות ביממה היה סיכוי גבוה יותר למות ממחלות לב וכלי דם. למרות שסוג זה של דיאטה הוא פופולרי בשל היתרונות הפוטנציאליים לטווח הקצר, המחקר שלנו מראה בבירור שבהשוואה לטווח זמן אכילה טיפוסי של 12-16 שעות ביום, משך אכילה קצר יותר לא היה קשור לחיים ארוכים יותר", אמר פרופ' ויקטור וונזה ז'ונג, יו"ר המחלקה לאפידמיולוגיה וביוסטטיסטיקה בביה"ס לרפואה Jiao Tong בשנחאי, סין, מחבר המחקר הבכיר.

"ממצאי המחקר שלנו מעודדים גישה זהירה יותר, מותאמת אישית, להמלצות תזונתיות המבטיחות התאמה למצבו הבריאותי של האדם ולראיות המדעיות העדכניות ביותר. למרות שהמחקר זיהה קשר בין חלון אכילה של שמונה שעות למוות קרדיווסקולרי, אין זה אומר שאכילה מוגבלת בזמן גרמה למוות קרדיווסקולרי", הדגיש ז'ונג.

"הגבלת זמן האכילה היומי לפרק זמן קצר של שמונה שעות ביום צברה פופולריות בשנים האחרונות כדרך לרדת במשקל ולשפר את בריאות הלב", הוסיף החוקר. "עם זאת, ההשפעות הבריאותיות ארוכות הטווח של אכילה מוגבלת בזמן, כולל סיכון למוות מכל סיבה שהיא או מחלות לב וכלי דם, אינן ידועות".

נושאים קשורים:  צום לסירוגין,  מחקרים,  מחלות לב,  כלי דם,  תמותה,  דיאטות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
22.03.2024, 09:39

אפס התייחסות לדיאטה של האנשים? הכל מתבסס על שאלונים? זה מה שמסכן את האנושות, לפחות לפי הכתבה נראה שהמחקר חסר הרבה מאוד וכמו כל דבר, כל אורח חיים ושינויים בו צריכים להיות מותאמים אישית, אין אחד מתאים לכולם

אנונימי/ת
22.03.2024, 10:24

בדיוק כמו המחקר שהראה שאנשים ששותים משקה שמנים יותר

אנונימי/ת
22.03.2024, 10:24

משקה דיאט

24.03.2024, 23:26

אין שום קשר בין הכותרת של המאמר: "אנשים שאימצו צום לסירוגין 8:16 היו בסיכון גבוה ב-91% למוות קרדיווסקולרי"

למסקנות של המחקר:
"עם זאת, ההשפעות הבריאותיות ארוכות הטווח של אכילה מוגבלת בזמן, כולל סיכון למוות מכל סיבה שהיא או מחלות לב וכלי דם, אינן ידועות"